Ga je verhuizen en ben je al bezig met spullen inpakken? Dan is het wel belangrijk dat je een soort checklist verhuizen samenstelt. Op deze manier kun je namelijk eenvoudig voor een zorgeloze verhuizing zorgen. Met een checklist verhuizen zie je namelijk niks over het hoofd en voorkomen je dat je bepaalde taken vergeet. We zeggen natuurlijk niet voor niets dat een goede voorbereiding al het halve werk is nietwaar?
Binnenkort verhuizen? Moving helpt je graag
Bij Moving helpen we je graag met een soepele verhuizing en daarom hebben wij geprobeerd om een handig stappenplan voor je samen te stellen. Misschien heb je zo een checklist in je leven nauwelijks gebruikt, maar wanneer je eenmaal weet hoe handig is weten wij zeker dat je niks anders meer wilt! Met een stappenplan kun jij de verhuizing namelijk soepel laten verlopen.
Een zorgeloze verhuizing
Onze stappenplan kun je als leidraad gebruiken, maar uiteindelijk is het natuurlijk wel het beste om jouw checklist te personaliseren. Zo weet je precies wat jij voor jouw verhuizing moet uitvoeren, wanneer je dit moet doen én wanneer je dit al gedaan hebt. Op deze manier zul je tijdens deze chaotische periode niks vergeten en zal de verhuisdag fijn verlopen.
De praktische kant van een verhuizing
Naar je nieuwe woning verhuizen betekent dat je natuurlijk inboedel moet verhuizen. Hiervoor kun je een professioneel verhuisbedrijf inschakelen, maar je kunt de verhuizing uiteraard ook zelf uitvoeren. Zelf een verhuizing uitvoeren kan wel lastig zijn. Schakel hulptroepen in en vraag vrienden en familie en misschien zelfs kinderen en huisdieren om hulp zodat de meubels en andere spullen veilig verhuist kunnen worden.
Wat moet je allemaal regelen?
Het eerste en belangrijkste wat je moet doen is natuurlijk je huur opzeggen. Je denkt misschien nog een hoop tijd te hebben en misschien denk je dat je nog kunt wachten, maar houdt er wel rekening mee dat je bij contracten vaak ook met een opzegtermijn te maken hebt. Verder kun je ook naar zaken kijken zoals:
- Je borg terugkrijgen
- Je werkgever en omgeving inlichten
- Parkeervergunningen voor bij het nieuwe huis
- Geef de meterstanden door
- Moet er nog geklust worden?

Andere zaken regelen
Natuurlijk is het belangrijk om tijdens het plannen van de verhuizing aan de praktische zaken te denken, maar naast het regelen van het verhuizen van je waardevolle spullen op de verhuisdag zijn er natuurlijk ook andere zaken waar je aan moet denken. Dit zijn vooral administratieve taken.
Je adreswijziging doorgeven
Je kunt natuurlijk niet in de oude woning ingeschreven blijven staan. De nieuwe bewoners zullen dit waarschijnlijk niet waarderen. Verder is het gewoonweg belangrijk om je verhuizing op tijd aan de gemeente door te geven. Je adreswijziging dien je zelfs op tijd te regelen.
Basisregistratie personen (BRP)
Wanneer je naar een nieuwe gemeente verhuist dien jij jezelf en je gezin als nieuwe inwoners in te schrijven. In dit geval zal de nieuwe gemeente je automatisch uitschrijven bij de oude gemeente. Ga je binnen de huidige gemeente verhuizen? Dan hoef je alleen een wijziging door te geven. Geef je verhuizing in ieder geval altijd 4 weken voor de verhuizing of uiterlijk 5 dagen na de verhuizing door.
En de belangrijke instanties dan?
Wanneer je de verhuizing doorgegeven hebt zal de gemeente alles automatisch in de Basisregistratie Personen (BRP) doorvoeren en hierdoor worden alle belangrijke instanties in Nederland op de hoogte gebracht van jouw verhuizing. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je zorgverzekeraar, de belastingdienst, de politie, maar ook de brandweer. Zo loop je ook geen post van deze belangrijke instanties mis omdat er niks meer naar het oude adres gestuurd zal worden. Mooi geregeld toch?
Zorg ervoor dat je niks vergeet
Wanneer je een planning aan het maken bent zorg er dan voor dat je andere contracten en abonnementen niet vergeet. Dit kan bijvoorbeeld het gas, water en licht dat je voor de oude woning waarschijnlijk moet opzeggen zijn. De sleutels zul je trouwens op de verhuisdag of dag van oplevering moeten inleveren.
Spullen inpakken
Heb jij trouwens helemaal geen zin om al je spullen in het oude huis in te pakken? Dan hoef je dit helemaal niet zelf te doen. Professionele verhuizers helpen je namelijk graag met het inpakken van je spullen. Zij weten niet alleen hoe zij dit op correctie wijze moeten uitvoeren, maar het inpakken van je spullen gebeurd ook nog eens met de beste én professionele verhuismaterialen die er zijn.
Heb je voor de verhuizing nog andere verhuisdiensten nodig? Zoals tijdelijke opslag voor spullen of meubels die niet mee kunt verhuizen? Heb je een klusjesman nodig of alleen meubeltransport? Dan kan een verhuisbedrijf je met al deze taken. Vraag een verhuisbedrijf daarom altijd naar hun verhuisdiensten.

Schenk je spullen aan goede doelen
Je kunt je spullen natuurlijk niet in je oude huis laten staan. Er is een hele grote kans dat de nieuwe bewoners dit waarschijnlijk niet op prijs zullen stellen. Wil je de spullen niet naar de nieuwe woning verhuizen, maar heb je ook geen tijd om opslagruimte te regelen? Dan kun je de spullen ook aan goed doel schenken.
De lokale kringloopwinkel
Wanneer je voor een goed doel kiest hoef je de spullen ook niet meer zelf af te leveren want de meeste goede doelen halen deze gratis op. De lokale kringloopwinkel doet dit bijvoorbeeld altijd. Zo kunnen zij in hun winkel de onderstaande artikelen weer verkopen. Dus als je op kosten wilt besparen en niks naar de nieuwe woning wilt verhuizen is dit een hele goede andere optie.
Wil je zelf verhuizen of professionele verhuizers inhuren?
Naar een nieuwe woning verhuizen hoeft niet per se moeilijk te zijn en dit kun je uiteraard vaak ook zelf uitvoeren. Wel is het in dit geval belangrijk om hier eerst goed over na te denken. Ja, het gas, water en licht kun je eenvoudig zelf opzeggen, maar de verhuizing naar het nieuwe huis ook echt daadwerkelijk zelf uitvoeren kan nogal lastig zijn.
Een professionele verhuizer kan de verhuizing naar je nieuwe huis heel makkelijk maken. Je inboedel wordt dan veilig en wel op het nieuwe adres afgeleverd zonder dat jij hier ook maar iets voor hoeft te doen.
Gratis verhuisoffertes
Wil je weten wat de prijzen van een professioneel verhuisbedrijf zijn? Dan is het misschien handig om hier verhuisoffertes voor aan te vragen en bij Moving kan dit nu niet alleen heel eenvoudig, maar ook nog eens gratis. Je vul een aanvraagformulier in en zodra wij deze binnen hebben zullen wij deze naar de 6 beste verhuisbedrijven uit jouw regio sturen.
Al de 6 verhuisbedrijven zullen binnen 24 uur contact met je opnemen om de gratis verhuisoffertes met je te bespreken.
Kijk alles op je gemak na
Wanner je alle verhuisoffertes ontvangen hebt kun je deze thuis op je gemak met elkaar vergelijken. Kijk hierbij naar de verhuisservice die zij aanbieden, maar kijk ook naar wat zij hiervoor berekenen. Op deze manier kun je dan uiteindelijk kiezen voor het verhuisbedrijf dat het beste bij jouw verhuizing past.