Wanneer je gaat verhuizen is het natuurlijk erg belangrijk om goed na te denken over je inboedel. Hoe ga je dit verhuizen en wanneer je dit precies allemaal doen? Misschien huur je wel een professioneel verhuisbedrijf in, maar misschien ook niet.
Vergeet de andere kanten van een verhuizing niet
Zoals je kunt zien zijn er veel dingen waar je tijdens een verhuizing aan moet denken. Maar vergeet je hierbij de andere zaken niet?
Ik ga verhuizen, wie moet ik inlichten?
Ja, de praktische zaken van je verhuizing zijn erg belangrijk, maar tijdens een verhuizing is het ook erg belangrijk om aan de administratieve zaken te denken. Je moet natuurlijk wel je adreswijziging aan belangrijke instanties, je nieuwe tandarts of andere verenigingen door kunnen geven.
Het allerbelangrijkste is uiteraard wel je adreswijziging doorgeven aan de gemeente.
Een adreswijziging doorgeven
Welke instanties krijgen nu automatisch een bericht van jouw verhuizing? Moet je jouw verhuizing melden bij bijvoorbeeld de belastingdienst, fitnessclub, verzekeraars of koophandel verenigingen? Of zijn er instanties die automatisch een bericht krijgen? En welke instanties krijgen automatisch bericht?
Binnen de oude gemeente verhuizen
Ga je niet naar een andere gemeente verhuizen en blijf je gezellig in je oude woonplaats wonen? Dan is je nieuwe adres doorgeven voldoende.
Daarom wordt het natuurlijk ook een adreswijziging genoemd. Je hebt helemaal geen nieuwe woonplaats in een nieuwe gemeente, maar alleen een nieuw adres.
Naar een nieuwe gemeente verhuizen
Wanneer je ergens anders gaat wonen moet de wijziging bij de gemeente doorgevoerd worden. Of het nu binnen of buiten de huidige gemeente is. Zoals je eerder hebt kunnen lezen hoef je wanneer je in je huidige gemeente blijft wonen alleen een adres wijziging door te geven.
Wat moet je doen?
Wanneer je naar een andere gemeente gaat verhuizen moet je dit bij de nieuwe gemeente aangeven. Je dient jezelf bij de gemeente van je nieuwe woonplaats aan te melden als nieuwe inwoner.
Uitschrijven is niet nodig
Je hoeft je in dit geval ook niet meer uit te schrijven bij je huidige gemeente, want de nieuwe gemeente zal je verhuizing automatisch doorgeven.
Bewijs van uitschrijving
Na het doorgeven ontvang je altijd een bewijs van uitschrijving. Deze ontvang je tegenwoord vaak per e-mail.
Hoe kun je de adreswijziging doorgeven?
De adreswijziging kun je op verschillende manieren doorgeven. Dit kan op verschillende manieren, echter in iedere gemeente geldt natuurlijk wat anders en daarom kun je van tevoren altijd het beste de website van desbetreffende gemeente raadplegen.
Regel alles online
Bij de meeste gemeentes in Nederland kun je de verhuizing tegenwoordig online via DigiD regelen. De verhuizing online doorgeven is natuurlijk de makkelijkste optie en hiervoor heb je uiteraard geen aanvullende documenten nodig.
De nieuwe gemeente schrijft je in dit geval ook automatisch uit bij de oude gemeente.
Per post
Het is nogal ouderwets, maar sommigen houden daarvan en regelen hun zaken liever per post. Het schriftelijk doorgeven van je verhuizing is bij veel gemeentes nog steeds mogelijk en hiervoor heb je ook geen documenten nodig.
Echter kan het gemeentehuis je natuurlijk wel altijd nog om aanvullende informatie vragen.
Langs het gemeentehuis
Wanneer je wat extra tijd inplant is het misschien zelfs mogelijk om je zaken persoonlijk te regelen. In dit geval kun je dan langs het gemeentehuis en de wijziging bij het loket doorgeven. Let er wel op dat je hiervoor van tevoren vaak eerst een afspraak moet maken. Ook heb je hiervoor de volgende documenten nodig:
- Een geldig legitimatiebewijs (Nederlandse identiteitskaart, paspoort, rijbewijs)
- Een bewijs van bewoning. Dit kan je huurcontract, koopakte of een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner zijn.
Alle meerderjarige personen dienen de verhuizing zelf door te geven. Ook wanneer het alleen een adres wijziging betreft.
Welke documenten heb je nodig?
Waneer je ergens anders gaat wonen en de verhuizing zelf wilt doorgeven in het gemeentehuis heb je wel een aantal documenten nodig. Je kun jezelf bij de gemeente inschrijven en hiervoor heb je de volgende documenten nodig:
- Een geldig legitimatiebewijs (Nederlandse identiteitskaart, paspoort, rijbewijs)
- Een bewijs van bewoning. Dit kan je huurcontract, koopakte of een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner zijn.
Wanneer moet je de wijziging doorgeven aan de gemeente?
Je verhuizing doorgeven moet binnen 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen gebeuren. Je dient de verhuizing binnen 4 weken na aanvangsdatum kenbaar te maken.. doe je dit niet dan riskeer je een hoge boete en dit wil je natuurlijk niet.
Verder krijg je na de adreswijziging ook altijd een schriftelijke bevestiging thuisgestuurd. Uiteraard op het nieuwe adres.
Een verhuizing doorgeven en de gemeentelijke basisadministratie
Je geeft de wijziging door aan de gemeente waarna deze weer invoert in de Basisregistratie Personen (BRP). Op deze manier worden ook andere instanties op de hoogte gebracht van je verhuizing.
Welke instanties worden automatisch ingelicht?
De gemeente geeft je adreswijziging automatisch door aan:
- De belastingdienst
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
- Politie en brandweer
- RDW
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Ziekenhuizen
- Zorgverzekeraars
Welke instanties moet ik zelf inlichten?
Uiteraard krijgen een opleidingsinstituut, cursussen, boodschappendiensten, dierenarts, bank, notaris, kamer van koophandel, tijdschriften, kerk, goede doelen, politieke partij, vakbond, kranten en oude buren natuurlijk geen bericht van je verhuizing en dien je hierbij zelf je verhuizing door te geven. Ook geldt dit voor je buren, werk, collega’s, zakelijke relaties, school en familie.
Je nieuwe adres automatisch doorgeven
Zoals je hebt kunnen lezen worden belangrijke instanties op de hoogte gebracht van jouw verhuizing. Dit scheelt je natuurlijk enorm veel tijd en op deze manier wordt ook nog eens alle post doorgestuurd naar je nieuwe adres en is post doorsturen naar jou door de nieuwe bewoners niet meer nodig.
Veelgestelde vragen
Wie moet je berichten bij verhuizing?
Je dient je verhuizing aan de gemeente door te geven zodat deze het kan aanpassen in de Basisregistratie Personen (BRP) en vervolgens worden belangrijke instanties zoals de Belastingdienst, DUO, RDW, je zorgverzekeraar en de politie en brandwoord automatisch op de hoogte gesteld van je verhuizing.
Hoe kan ik zien of mijn verhuizing is doorgegeven?
Je krijgt bij inschrijving vaak een bewijs van inschrijving. Dit kan de gemeente per post naar sturen, maar tegenwoordig gebeurt dit ook vaak via de mail
Hoe snel geeft gemeente verhuizing door aan Belastingdienst?
Zodra de wijziging bij de gemeente is doorgevoerd duurt het ongeveer 1 tot 5 werkdagen voordat de Belastingdienst op de hoogte wordt gesteld.
Hoe verhuizing digitaal doorgeven?
Je kunt tegenwoordig heel gemakkelijk op de websites van de gemeentes in Nederland inloggen met je DigiD. Hier kun jij je verhuizing doorgeven.
Wat gebeurt er als je je niet inschrijft bij de gemeente?
Wanneer jij jezelf niet inschrijft bij de gemeente zul je geen nieuwe paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meer kunnen aanvragen. Verder zul je dan ook geen recht meer hebben op financiële ondersteuning van de Nederlandse overheid. Hierbij kun je denken aan huur- en zorgtoeslag of een uitkering. Ook mag je tijdens verkiezingen niet meer stemmen.