Ja, bij een verhuizing is het natuurlijk vooral belangrijk om je inboedel van A naar B te verhuizen, maar vergeet je de andere zaken niet? Zoals het administratieve gedeelte. Bij een verhuizing is het bijvoorbeeld héél erg belangrijk om je adreswijziging door te geven.
Heb jij nog nooit eerder een adreswijziging doorgegeven en heb je geen idee hoe je dit moet doen? Dan helpen we je bij Moving hier graag mee!
Je verhuizing melden
De meeste mensen weten wel dat je een adreswijziging doorgeven bij de gemeente doet, maar hierbij vergeten ze nog weleens de andere instanties.
Ja, je verhuizing doorgeven bij de gemeente is het allerbelangrijkst want je hoeft het alleen door te geven aan de gemeente waarna deze vervolgens vervolgens andere instanties op de hoogte stelt, maar natuurlijk zal dit niet bij alle instanties het geval zijn.
Hoe werkt adreswijziging doorgeven?
Wij krijgen vaak de vraag hoe zo een adreswijziging nou in zijn werk gaat. Waar moet je dit bijvoorbeeld doorgeven? Heb je een geldig identiteitsbewijs nodig en welke instanties krijgen nu automatisch bericht van je adres wijziging?
Aan wie geef je de adreswijziging door?
Dit ligt aan de situatie en waar je naartoe verhuist. Wij leggen het allemaal graag aan je uit, dus lees gauw verder!
Binnen de oude gemeente verhuizen
Wanneer je binnen je eigen gemeente gaat verhuizen is een adreswijziging doorgeven voldoende. Je hoeft in dit geval geen aangifte te doen van een verhuizing. Deze stap is heel simpel en kun je bij de meeste gemeenten in Nederland online met je DigiD regelen.
Naar een andere gemeente verhuizen
Ga je jouw huidige gemeente verlaten? Dan noem je de adreswijziging eigenlijk een ‘verhuizing doorgeven’. Je moet in dit geval officieel aangifte doen van je verhuizing. Wanneer je in een nieuwe gemeente gaat wonen is de wijziging eigenlijk ook snel geregeld, dus je hoeft je hier geen zorgen over te maken.
Je verhuizing doorgeven aan nieuwe gemeente
Oke, wanneer je dus binnen je eigen gemeente verhuist hoef je alleen een adreswijziging door te geven, maar wanneer je vanuit een andere gemeente verhuist werkt het allemaal een beetje anders. In dit geval doe je dus aangifte van je verhuizing en hierbij schrijf jij je dus in als nieuwe inwoner.
Regel het online
Zoals je eerder hebt kunnen lezen kun je in Nederland tegenwoordig heel veel met je DigiD regelen. Voor meer informatie over het online doorgeven van jouw verhuizing verwijzen wij je graag door naar de website van desbetreffende gemeente zodat je precies weet wat jouw mogelijkheden zijn.

Je kunt langs het gemeentehuis
Veel mensen vrezen de online wereld en kiezen er liever voor om hun zaken persoonlijk te regelen. Dit kan natuurlijk ook altijd! Je kunt langs het gemeentehuis en aan de balie je adreswijziging doorgeven.
Let wel op dat je hier meestal een afspraak voor dient te maken en vergeet niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen!
Schriftelijk doorgeven
Je kunt jouw verhuizing ook schriftelijk doorgeven. Dit duurt vaak wel wat langer dus houdt hier rekening mee.
Een bewijs van uitschrijving
Bij het doorgeven ontvang je altijd een bewijs van uitschrijving. Dit is een schriftelijke bevestiging van je uitschrijving. Wanneer je jezelf bij een nieuwe gemeente inschrijft zul je deze van hen krijgen.
Basisregistratie Personen
De reden dat bepaalde en zeer belangrijke instanties automatisch op de hoogte worden gesteld van jouw wijziging is omdat de gemeente je nieuwe gegevens automatisch in de Basisregistratie Personen (BRP) invoert.
Bij welke instantie is het automatisch geregeld?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen wordt de wijziging automatisch doorgegeven aan belangrijke instanties. De gemeente geeft jouw adreswijziging automatisch door aan de volgende instanties:
- De belastingdienst
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
- Politie
- RDW
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Zorgverzekeraars
Een wijziging doorgeven dien je 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na aanvangsdatum kenbaar te maken. De datum van de aangifte is tevens ook je verhuisdatum.
Parkeervergunning verhuizen
Je dient de oude parkeervergunning op te zeggen, maar heb je al nagevraagd of er voor het nieuwe adres ook een parkeervergunning nodig is? Dan kun je deze bij de meeste gemeenten eenvoudig online aanvragen.

Post doortsturen
Bij PostNL kun jij je post laten doorsturen. Dit kost €5,90 per 2 weken. Wanneer je de service voor een langere tijd gebruikt krijg je korting op de weekprijs.
Gratis offertes met Moving
Bij Moving kun je nu met één aanvraagformulier meerdere verhuisoffertes ontvangen.
Hiervoor dien je maar één aanvraagformulier in te vullen zodat wij deze naar de 6 beste verhuisbedrijven uit jouw regio kunnen sturen. Deze zullen vervolgens binnen 24 uur contact met je opnemen.
Veelgestelde vragen
Hoe lang mag je ergens wonen zonder in te schrijven?
Wanneer je langer dan 4 maanden in Nederland woont dan ben je verplicht om je jezelf als ingezetene in te schrijven bij de gemeente waarin je woonachtig bent.
Hoe wijzig ik mijn adres in MijnOverheid?
De wijziging doorgeven kan met je DigiD op de website van de gemeente waarin je woonachtig bent. Hierdoor zal de wijziging automatisch doorgegeven worden aan de overheid.
Hoe lang van te voren adreswijziging doorgeven?
Je kunt je nieuwe adres vier weken vóór de verhuisdag doorgeven of vijf dagen na de verhuizing.
Wat is het verschil tussen een postadres en een inschrijfadres?
Een woonadres is het adres waar je daadwerkelijk woont. Een briefadres kan alleen worden gebruikt voor belangrijke post. Zo blijf je wanneer je (nog) geen adres hebt bereikbaar voor de Nederlandse overheid.
Kun je in 2 verschillende landen ingeschreven staan?
Het is niet toegestaan om 2 verschillende landen als ingezetene ingeschreven te staan.